Stertzell

Linnea fyller 15 och DLP fortättning

StertansPosted by Ulrika Stertzell Tue, September 25, 2018 21:32:11
Resan är ju inte slut än så här kommer lite mer för den som vill.

Lördag 22 september 2018

En stor dag, Linnea fyller 15! Jösses vad tiden går. Några mindre presenter får hon som var lätta att ta med.

Magic Run Weekend pågår med start i 10km loppet kl 7 på morgonen så vi får gå till Walt Disney Studio och äta vår frukost. Kaos vid beställning och ingen äppeljos däremot kan man byta kaffe/te/choklad mot 2 dl mjölk så det gör vissa i sällskapet. Men 4 Minute Maid apelsinjos väntar och tynger ryggan efter.

Efter frukost köar vi in för Ratatouille attraktionen, vilken grej! Vi får 3D brillor och hoppar in! Sedan åker vi in under bänkar ihop med råttorna och får vara med i köket där Gusteau och de andra jobbar! Vilken grej, Micke blir

Jonathan ser att man kan möta the Incredibles så det vill han göra. Problemet är att man inte köar in utan bokar en tid i en app, i en mobil på hotellrummet. Mamman rusar och hämtar den så att vi kan passa tiden 14:15 när eftermiddagstiderna släpps. Vi missade förstås förmiddagschansen...

Vi återförenas i Disneylandparken i kön för att få krama Mimmi Pigg. Det tar en timme, men sedan får vi autograf och kram. Big Thunder Mountain fixade vi fastpass till under köandet så dit tar vi oss och åker en gång. Även med fast pass är det ganska lång kö.

Tåget runt hela Disneyland hoppar vi på och åker 1,5 varv för att spara in några steg.

Nu är vi hungriga och går till Rainforest Café i Disney Village. Vilken miljö! Vi beställer och inser att klockan är nästan dax för Lineberty och fixa könummer till the Incredibles. Linnea löser det mot löfte om att få ha powerbank för att ladda mobilen. MEN - om 40 minuter har vi en dejt! Maten har inte kommit in, strategin får bli så att vi tar in notan när vi får maten. Det funkar rätt bra även om Jonathan får äta sin glass på vägen.

Mötet med Elastaflickan och Mr Incredible blir en kanonupplevelse och de spexar mycket. Nöjda och glada går vi vidare. Det är mycket folk och vi bestämmer oss för Studioturen som bara har 30 minuters väntetid. Men...det blir tekniska problem i regnet så vi får till slut ge upp och gå därifrån. Barnen går hem till hotellet och de vuxna går till stationen för att hämta tågbiljetter och köpa frimärken. Lite fikabröd från Village slinker med. Croissanter och Belgisk våffla, mmmmmm.
Efter lite fika och vila på rummet går vi ut igen och ska se lite av paraden. Idag var det fler princessvagnar! Mot A small world och världens segaste kö men attraktionen var fin att se. Mot Walt Disney Studios igen och Gusteaus resturang där vi ska äta middag. I kväll är det inte buffe som de andra två kvällarna. Menyn fungerar rätt ok för oss "vuxna", biffen är otroligt fin, mör och precis lagom kremerad!

När vi kom till desserterna blev det lite svårare - alla har i princip choklad! Jonathans eclair är fylld med nutellasmakande kräm, säger bara AHHHHHHHHHHHHH så god!! Mamman tog naturell fruktsallad som var det enda utan choklad så J kan få nåt. Pappan tar Gusteaus efterrätt och det är profiteroles. 15-åringen får en megastor chokladmousse. Men eclairen tar priset. Efter visst googlande kan slutsatsen vara att det borde varit mer lika mella eclair och profiterole (petit choux) men icke!

Nu rullar vi hem till hotellet, trötta och mätta, vi skulle handla lite men kunde inte få tag på allt. Det småregnar och vi beslutar att bada i badkaret och gå i säng tidigt. Packning skulle ske med! En hel väska är tom när "allt" är packat!

Söndag 23 sept 2018

Vi vaknar till ett regnigt Frankrike, men det är varmt, Långben står ensam i lobbyn så vi kramar om honom lite på väg ut. De som springer 20 km drog iväg kl 7 idag med så vi ska än en gång dra oss till Walt Disney Studios. Kaos eller fransk ordning? Vi ska på vår väg via Village byta sida om loppets dragning typ 4 gånger. Ganska osmart....

Sista dagen - alltså måste vi maxa dagen! Vi köar direkt in för Crush Coaster och har då bara 30 min väntetid. Wow igen! Den var fin men efter den behövs lite frukost.
Efter frukost blir det incredible-shopping, dräkt till Jonathan.

Mot Disneyland och där stöter vi ihop med Jafar, och inte är det någon kö. Synd om han ska stå där själv?! Rapunzel har kort kö hon med - men den är stängd... Jasmine och Alladin får vi bild på när de poserar mellan meetsen. Vi orkar inte köa för att krama dem. Det fick räcka ändå i duggregnet.

Pirates of the Caribeean har tekniska problem så vi tar oss till Nautilus där det är tomt så vi kikar lite. Autopia för en tur till där på banan. Mot Piraterna igen efter det och då funkar det! Ganska lång kö men vissa ville så gärna åka att vi självfallet gör det.

Sen lunch igen och vädret är väl inte så kanon. Vi hamnar på Saloonen The Lucky Nugget. Burgare och pommes funkar alltid! Jonathan fick youghurt i ett rör till efterrätt och vi andra vaniljglass med chokladsås. MMMMätt igen. Tyvärr hällregnade det så vi hoppade över båtturen och handlade Mickey-handskar och minnesmynt.

Nu är semestern slut och vi tar snabbtåget från Disneyland till CDG flygplatsen. Tåget är så överfullt att vi nog får vara glada att vi kom med men våra bokade platser kom vi aldrig fram till...så surt slut på den turen.

SAS flyger oss hem till Sverige på ett lugnt och fint sätt, skönt att prata svenska igen sa Jonathan! Båda barnen pluggar matte på väg hem och för den som vill veta kan SAS flotta ta 27 700 passagerare samtidigt på de plan man har nu inkl beställda som levereras senast 2019.

75.000 steg tog jag från onsdag morgon till söndag kväll och fötterna var lite trötta på måndagen men det var en härlig resa, det var vi alla överens om!

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.