Stertzell

Micke 50 och DLP

StertansPosted by Ulrika Stertzell Mon, September 24, 2018 21:21:20
Onsdag 19 september 2018

Vi provar digital resedagbok denna gång. Vi får se hur det går.

Solen skiner och vi firar Mickes födelsedag! Ut med flaggan och lite paket "på sängen". Paketen leder till en rakning i Mall of Scandinavia så han får snygga till sig lite och gå på salong.

Efter tillsnyggningen tar vi pendel och tvärbana till Årsta och Två Små Svin.
Grymma smörrebröd till lunch sköljer vi ner med öl och en liten en.
Sommaren fortsätter så vädret är verkligen inbjudande så vi kan sitta ute på den mysiga uteserveringen.

Väl hemma kommer blombudet med en fin bukett från Allmogegillet! Tack

Efter skola samlas vi hemma för lite mellis innan vi tar en taxi till Arlanda och avfärden ut i Europa. Norwegian sköter sig och vi är i tid till Amsterdam, de imponerar på barnen med fritt wi-fi med!

Väl framme på Schiphol tar vi en shuttlebuss till Radisson Blue hotellet en par stenkast därifrån. Barnen installeras i sviten och vi vuxna tar våra 4 kuponger till baren för lite fri dryck smiley Tydligen är det poppis att hänga i en hotellbar en onsdag i september i Amsterdams utkant!

Torsdag 20 september 2018
Efter en god natts sömn går vi ner till en stor och god frukost. I och med att vi lämnat norra Europa så inträder en fiberfri frukost i det närmaste, däremot finns det gott om kolhydrater i form av socker (i alla möjliga former).

Vi tar shuttlebussen tillbaka till flygplatsen för nästa "ben", en tågtur med Thalyssen till Paris.

Lite förvirring med spår och så men det reder ut sig - vi har gott om tid!
Väl på tåget har vi suveräna platser, mitt emot varandra och i första klass.
Prisskillnaden var så liten att det var lika bra att gå "all in" när vi ändå ska fira.

På tåget serveras så först någon sorts fika, kan man väl säga när man kliver på 11:30. Vi väljer "sweet" som är en liten bärpaj och en yoghurt samt en kaffekopp. Kaffesugen frågar om man får kaffe när servitören undrar över dryck. Men nej...vin ingår och det kan man få redan nu - men kaffe serveras inte förrän efter Bryssel.

Det är ganska långt mellan Amsterdam och Bryssel....

Snackset smakar fint, barnen tester wi-fi på tåget som funkar jättebra, det läses lite och vi tittar ut på landskapet. Vissa följer vilket land vi är i via mobilen som byter nät. Alltid lär man sig något.

I Bryssel byts personalen ut och serveringsvagnarna kommer igen, denna gång med lunch. Kött eller vego. Det blir 3 kött och en vego, till det bröd och så lite mer vin, jos eller för all del öl. Nu fanns inte Jupiler dock...
Självfallet är det tre-rätters. Förrätten hoppade vi det var någon sorts mosad getost. Huvudrätten var helt ok och sedan till efterrätten kommer kaffet! Maräng med chokladmousse så det gjorde vi tabberas på. Den som inte gillade sin del fick hjälp av andra!

I tid rullar vi sedan in till Gare du Nord i Paris. Vi byter där till RER och efter lite hjälp får vi biljetter och hjälp med vilken RER vi ska ta.

Väl på RER-tåget som är ungefär som vårt pendeltåg inser vi att det är ungefär där som hemma. Folk som inte kan sköta sig utan som går på spåret, tack och lov får vi stå vid en station och när vi kommer igång rullar det bra.

Lite svårt var det allt att komma till hotellet men efter lite förvirring kommer vi in och får dra väskorna genom security för att komma in i Disney Village, som är utanför parkerna.

Vi bor på hotell New York som ligger 10-15 minuters promenadväg till parkerna. Vårt rum är fint och har utsikt mot en liten damm och ligger på våning 3. Det är två dubbelsängar så det blir en tjej och en killsäng. Vi packar upp och slappar lite innan det är dags för middag.

Middag ska vi äta på hotellet, Park Side Diner och där har vi buffe så alla kan hitta något. Efterrättsbordet är rejält! Efter middag drar vi oss så äntligen till parken och böjar uppleva the Magic.

Dagen avslutas med att vi ser illuminations och det är fantastiskt att se alla möjliga figurer från olika filmer projiceras på slottet. Vi går trötta och nöjda tillbaka till hotellet.

Fredag 21 september

Vi är rätt sega när vi vaknar. Frukost ska vi få i parken på en counter resturang, dvs vi har ett standard offer där vi kan välja på en sweet eller savoury meny. Sweet är den som passar flest med en bit baguette, smör, sylt, croissant, jos och kaffe. Hur som haver smakar det bra. Det regnar lite och är lite kallt men det ska nog ge sig.

Efter lite mat åkte vi Buzz Lightyear och försökte skjuta ihop så många poäng som möjligt. Tjejerna har skitroligt men någon får extremt lite poäng. Vi går vidare mot Peter Pan och Pinocchio attraktionerna. Peter Pan hade lite Junibacken-känsla där vi åkte runt och tittade. Pinocchio gav oss sällskap av två brittiska tanter som levde sig in i det. Allt detta kör vi innan parken öppnar för allmänheten (vi som bor på ett Disney hotell har EMH, extra magic hour.

Vid 10 när resten öppnar går vi i Alice labyrint (Alice i Underlandet) det är håll till höger och när det inte går att ta höger ta vänster. Sedan går vi förbi och ser att det är kort kö till Meet Mickey så vi hänger där för att träffa Musse! Favoriten för Jonathan.

Vädret blir lite bättre och vi drar mot Adventure land via Coco och tog ett fastpass till Thunder mountain. Sedan går vi till Priates of the Caribeean. Där får vi chansen att se lite av Jack Sparrow. Det är tydligen en favorit! Kön var inte så himla lång faktiskt för det här är en attraktion som inte har fast pass. Lite fika satt fint efter ur ryggsäcken.

Vår slot tid för Big Thunder Mountain är inne och vi går dit och köar in. Jösses vilken bra bergochdalbana.

Det börjar kurra i magen så vi drar oss tillbaka mot Village för crepes och McD men på väg dit irrar vi lite kring dödskalleklippan och en hängbro som skapade massor med yrsel på alla som inte gick först... (läs Jonathan som tyckte det var superkul att gunga till det).

Efter lunch gick vi till hotellet och vilade. Linnea läste lite matte och vi andra badade i den jättefina poolen på hotellet. Tyvärr fick man inte bada ute utan bara inne. Det var lugnt när vi kom men det fylldes på med en brittisk klan under tiden men det var inte jättemycket folk. Torrbastu och hamam - grymt skönt efter för den lite slitna kroppen"

På med kläder och tillbaka till parken för att hitta placering till paraden. Första parkett fick vi och såg jättebra! Efter paraden hade vi middag på Disneyland Hotel och deras resturang Inventions. Där träffade vi flera figurer och fick en hel del autografer och bilder. Musse igen, Långben, Pluto, Ariel, Gepetto, Kapten Krook, Pinocchio och Tiger var där. Men det var långt ifrån fullt så de kom flera gånger till vårt bord.

Efter middagen trodde vi att vi skulle kunna åka Big Thunder igen men det var stängt så vi gick upp till Buzz igen innan vi köade in för att köra bil i Autopia. Linnea och Jonathan fick köra - det gick bra! Vi kom runt. Sedan var det hög tid att hitta en bra plats för illuminations igen. Denna gången på andra sidan, utan lyktstolpe mitt i denna gång. Lika fint denna gång! Trötta och nöjda efter en lång dag bär det av till hotellrummet igen för lite sömn.

Under denna helg är det Magic Run Weekend - det innebär att det är lopp varje dag med lite olika längder. Därför är det bara Walt Disney Studio som väntar oss för EMH på lördag morgon.

Men det blir nästa berättelse!